Randobloggen
Svenska Cycling Plus
Okategoriserade

French Divide del 1 Pre race

Jag brukar få lite frågor om resor med cykel och inför tävlingar så jag tänkte inleda storyn om French Divide #3 med just ett sådant inlägg.

Uppladdningen blev inte den bästa tänkbara tyvärr. Fick sent besked från min arbetsgivare att jag skulle åka till Bydgoszcz i Polen i två veckor och komma hem därifrån med mindre än en vecka kvar till resan till starten. Jag hade planerat för att vara ledig och hinna fixa och träna men så blev det inte tyvärr. Istället blev det genomgångar, death by powerpoint och stillasittande. Hade med mig datorn och gjorde en del rattplanering på kvällarna vilket var behövligt. Även om det var en fast rutt ville jag ha lite koll på vad som komma skulle. Jag gjorde små minneskort med höjdprofiler och städer där jag skulle kunna handa mat. Att göra en plan för exakt hur långt man skall cykla varje dag, var man ska sova, handla mat m.m. är enligt mig inte möjligt om man vill tävla. Det går såklart om man är ute på tur och har kortare dagsetapper men inte när man vill köra så fort man kan. Terrängen, vädret, kroppen, huvudet, sömnen m.m. kommer påverka dagsetapperna och är man pigg och det är bra förutsättningar skulle det ju kännas fel att stanna för att sova. Jag gjorde därför en mer generell planering för att ha något att utgå ifrån. Vissa partier skulle bli ganska öde med långa sträckor mellan affärer och restauranger så jag visst åtminstone var jag skulle behöva bunkra upp med energi och vätska.

Träningen då?

Sista veckorna tror jag inte har någon större betydelse, bättre att försöka vila, sova och kanske äta lite extra än att försöka ta ikapp den träning som inte blivit gjord. Jag hann med att köra ett längre pass med i princip tävlingspackning för att testa allt. Körde närmare 20 timmar och fick känna på lamporna m.m. ordentligt. Hade gärna gjort någon mer längre tur med Salsan men man hinner inte allt.

Cykeln då?

Jag hade bytt till lättare utväxling och satt på en 34 klinga fram. Bak körde jag med standard 10-42. Kedja, växelvajer m.m. var i bra skick så jag gjorde inget åt dem. Däcken bytte jag plats på, tänkte jag skulle ha lite mer att slita på bak. Fyllde på lite mer tubeless-sealant och såg till att allt var helt och rent innan jag packade cykeln i en cykelkartong. Jag har rest ganska många gånger nu med cykeln i kartong och tycker att det funkar riktigt bra. Lite rörisolering och om man har lite stoppning som bubbelplast m.m. så går det ganska bra. jag behövde lossa framhjulet, ta bort pedalerna och lossa styret. Det var allt som behövdes för att få plats med cykeln i kartongen. Största nackdelen med att resa med cykelkartong är väl att kartongen inte har några hjul och blir ganska tung att bära omkring på så fundera till på hur mycket ni kommer behöva bära innan ni bestämmer er för den lösningen.

Resan då?

Ganska enkelt. Jag har åkt en hel del med SJ och cykelkartong och hittills har det funkat bra. Cykeln skall vara packad i emballage, kunna bäras ombord och får tas med i mån av plats. Jag brukar boka plats i vagn 7 där finns det lite mer plats och sedan ställa kartongen på högkant så att den inte är i vägen. Någon enstaka gång har det blivit lite diskussion med tågvärden men än så länge har det löst sig. Jag tog tåget från Nässjö till Kastrup och väl framme checkade jag in cykeln som mitt enda incheckade bagage. Reser man med SAS så kostar det inget extra så länge kartongen väger under 23kg. Dock verkar det som att man nu skall förbaka cykel, vilket jag missat. Det löste sig ändå. Som handbagage med cykelskor, elektronik, kläder m.m. kör jag gärna IKEA´s billiga ryggsäck som jag kastar tillsammans med nån t-shirt, kalsonger och ett par utslitna skor jag rest i. Resan gick fint, både jag och cykel landade i Bryssel på runt fredag lunch i god tid inför tävlingen som skulle starta först söndag morgon. Huvuddelen av de 126 deltagarna skulle starta redan lördag morgon men vi var ett 40-tal som siktat in oss på söndagsstart och jakt.

Sedan då?

Tog tåget med kartongen från Bryssel till Brügge. Supersmidigt, tågvärden hjälpte mig lasta kartongen i ett lastutrymme och knappt 2 timmar senare var jag i Brügge. Packade upp cykeln på stationen och lyckades lämna kartongen hos ett cafe där jag handlade en macka. Rullade till mitt hostel, gick igenom cykeln, käkade middag och sov. Lördagen ägnades åt att cykla de 6 milen till Bray Dunes och registreringen. Känns alltid bra att ha cyklat lite och känt efter så att allt sitter som det ska och funkar. Registreringen gick smidigt och därefter trampade jag till campingen dr vi fick möjlighet att sova gratis natten före race. Det var fint väder och uppehåll så jag var inte så orolig. Briefing på franska och översättning av viss del av informationen, men jag uppfattade det mest som att de upprepade det som stod i tävlingsinformationen vi fått tidigare. Som avslutning så fick alla 40 cyklister som skulle starta på söndagen presentera sig. Organisatörerna av French Divide vill verkligen skapa en familjär stämning och de lyckas ganska bra tycker jag. Kepsar med förnamn istället för nummer, presentation m.m. gör sitt för att skapa just det. Efter genomgången cyklade jag och köpte en kabab, käkade och försökte sova. Klockan ställdes på 05.00 och jag hade inga större förväntningar på att sova så värst mycket. Jag brukar fundera alldeles för mycket natten före för att kunna koppla av ordentligt.

Nästa inlägg kommer så klart att handla om första delen av loppet. För er som är sugna på att se lite hur det var så länkar jag till Jornes film. Han startade på lördagen men hans kamrat fick tidigt strul med materialet och med kroppen så vi kom att köra ihop en del under framförallt mittre delen av äventyret. Håll tillgodo!

https://www.youtube.com/watch?v=rDTcUofN19U

 

 

 

 

 

 

Daniel Johansson
Randobloggen fokuserar på långdistanscykling och cykeläventyr. Min förhoppning är att jag lyckas inspirera fler till att upptäcka hur roligt det är att cykla långt och länge. Cykling är så mycket mer än blodsmakande intervaller eller att cykla medurs runt en sjö. Jag är en heltidsarbetande tvåbarnsfar som tidigare tävlade i multisport men nu fokuserar på riktigt långa cykeltävlingar och cykeläventyr. Jag har bl.a. kört Transcontinental Race två gånger och nu senast Morocco Bike Adventure.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.