Randobloggen
Svenska Cycling Plus
Okategoriserade

French Divide Start-CP1

Vi som skulle starta på söndagsmorgonen samlades strax före 06.00 på strandpromenaden i Bray Dunes. Starten skulle gå vid soluppgången kl. 06.24 och arrangören ville ha oss på plats för att kolla trackers m.m. Jag hade med mig en mjukkonserv med värmepåse så jag tryckte i mig lite varm mat precis innan starten, alltid bra att ha lite energi att cykla på. I övrigt hade jag gott om mat och vatten. 1,5 liter sportdryck och 2 liter vatten samt käk för säkerligen 20 timmars cyklande. 200 gram mandelmassa, choklad, energikakor, 2 gel, bullar, nötter och en påse ahlgrens bilar om jag minns rätt. Starten gick självklart bakom en Citroen CV2:a och som vanligt när fältet med ca 40 cyklister släpptes iväg så blev det ganska hård körning.

Det var tillåtet att köra klunga till Kemmelberg efter ungefär 7 mil och det bombades på ordentligt. Jag tog det som vanligt hyggligt lugnt och såg till att dricka och äta ordentligt, ganska övertygad om att jag skulle nöta ner ganska många av de som låg och bombade lite längre fram. Det skulle ju trots allt cyklas 230 mil i tuff terräng.

Inledningen av banan var platt och ganska lättcyklad. Några få backar såsom kullerstensbacken Kemmelberg bröt av plattåkningen. Strax före den backen var jag mer eller mindre ensam och kunde hålla mitt tempo. Jag stannade på Mc Donalds i Orchies efter 14 mil precis som jag planerat och käkade ordentligt. Det var varmt och dessutom dags att fylla på vatten.

Efter Orchies började kullerstenspartierna med skyltar från cykelklassikern Paris Roubaix dyka upp och vi passerade några kortare sektioner pavé innan Arnebergskogen skulle passeras från Norr mot Söder. För er som har sett loppet så vet ni att när proffsen bombar igenom där kör de från söder mot norr och svinfort på kullerstenen. Själv cyklade jag mestadels vid sidan av stenarna i något lugnare fart. Mäktigt ändå att ha sett den här klassiska cykelsträckan i verkligheten och fått uppleva hur otroligt ojämn pavén är. Nästan obegripligt hur de kan cykla så fort på så här dåligt underlag.

Vi hade fått rutten på 20 st GPX-filer som var mellan 7 och 15 mil långa. De 2 första var på drygt 10 mil vardera och som jag skrev tidigare ganska platta. Efterhand som dagen gick så började det se rimligt ut att få ihop 30 mil första dagen. Det skulle i så fall vara en riktigt bra start och skönt att ha lite buffert på min plan med minst 21 mil i snitt/dag. Jag var väl medveten om att det skulle komma mycket tuffare dagar med mer kupering och mycket mer stig. En bit efter Arenberg så körde jag lite tillsammans med 2 engelsmän. Vi höll ungefär samma tempo och när det närmade sig kväll började vi bli sugna på mat och behövde fylla vatten.

Hittade ett snabbmatställe som hade varit perfekt om det inte varit för att det var alldeles fullt med folk. De sålde jättemackor med pommes och jag tänkte direkt att man kunde käka halva och klippa andra halvan till frukost. Kön var dock jättelångsam och jag bestämde mig snabbt för att bara fylla vatten och dra vidare. När jag lite senare stannade för att dra på reflexväst och få igång all belysning kom engelsmännen ifatt igen. De hade också gett upp hoppet om mat och kört vidare. Efter 306 km slog vi strax efter midnatt läger i ett hus som inte var färdigbyggt utan bara bestod av väggar, betonggolv och tak. Jag bytte till torra kläder, borstade tänder och fixade med liggunderlag medan en av britterna la sig direkt på betongen i sin sovsäck i sina fuktiga cykelkläder. Bara att konstatera att vi alla är olika och har olika behov. Jag tror dock att det är viktigt att få lufta framförallt skrevet och slippa de fuktiga cykelbyxorna några timmar om man vill undvika problem längre fram i tävlingen. Jag stannade ungefär fyra timmar och drog vidare mot checkpoint 1. Det började bli lite mer stig redan nu men var fortfarande relativt lättcyklat. Jag och en av britterna som heter Stu käkade frukost på ett Boulangerie i Rocroi. Helt magiskt att cykla in i en Fransk småstad och känna doften av nybakade croissanter och andra godsaker. Vi hade redan börjat komma ifatt de som startade under lördagen och i Rocroi satt tre cyklister och käkade frukost när vi rullade in. Jag var lite förvånad och trodde faktiskt att det skulle dröja lite längre innan detta skulle hända. Kaffe, bröd och lite extra bullar till packningen så rullade det på fint ett par timmar till innan jag nådde Checkpoint 1 i Charleville-Mezierez. Jag hade med mig en minimalistisk ryggsäck, i princip bara en tygpåse med snören som fungerar både som remmar och dragstängning till påsen. Som en klassisk gympapåse. Den var klockren när jag handlade bullar, baguetter, chips och annat lätt och skrymmande.

Sam som är banläggare och arrangör av loppet mötte upp på torget i Charleville-Mezierez med stämpel och penna. Brevetkortet stämplades och det ritades på ett klockslag. Sam upplyste om att det skulle bli en varm dag och förmodligen ännu lite varmare med runt 40 grader kommande dag. Det gällde att dricka och äta ordentligt och göra sitt bästa för att hålla nere kroppstemperaturen. Jag kände mig pigg, cykeln funkade fint, jag hade fått en bra start och passerat en del av de som startade hårt med att cykla lite längre in på natten och ta en ganska kort första vila.

 

Hittade ytterligare en film som en av deltagarna gjort så bjuder på en kort inblick i loppet som avslutning av det här lilla inlägget.

Au Revoir

Daniel Johansson
Randobloggen fokuserar på långdistanscykling och cykeläventyr. Min förhoppning är att jag lyckas inspirera fler till att upptäcka hur roligt det är att cykla långt och länge. Cykling är så mycket mer än blodsmakande intervaller eller att cykla medurs runt en sjö. Jag är en heltidsarbetande tvåbarnsfar som tidigare tävlade i multisport men nu fokuserar på riktigt långa cykeltävlingar och cykeläventyr. Jag har bl.a. kört Transcontinental Race två gånger och nu senast Morocco Bike Adventure.

1 kommentar

Lämna ett svar till Alex Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.