Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Randobloggen
Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Okategoriserade

Genrep inför French Divide

Hade lite planer på att jag skulle kört Vänersborgs 60 milare men valde att prioritera familjetid och förberedelserna inför French Divide. Loppet är bara drygt en månad bort och jag måste bli klar med de sista detaljerna. Den slutgiltiga rutten publicerades igår (fredag) så nu väntar dessutom en hel del pyssel vid datorn. Jag börjar känna mig klar med cykeln och hur jag ska få med mig de prylar jag räknar med att behöva så en rejälare tur var verkligen på sin plats. I torsdags packade jag det som i princip kommer att bli tävlingspackning.

Fattas bara lite mer energi, några batterier och någon liten detalj. Jag vägde den komplett med 3,5 liter vatten och knappt ett kilo mat och då stannade vågen på exakt 20 kilo. Utan vatten och energi kommer jag alltså landa in på strax under 16 kilo vaket känns helt ok med tanke på att jag har med mig så jag hoppas klara mig i nästan 2 veckor. Sovutrustning, förstärkningkläder, belysning, reservlampor, dubbla gps-er, reservdelar, batteripack, kablar till allt, hygienartiklar, verktyg, ja det blir en del som ska med.

Testet gick bra, jag lämnade hemmet 1930 och rullade vandringsled via Eksjö, Skurugata, Aneby och därefter småvägar till Jönköping och Öster Cykel där en morgonrunda med efterföljande frukost hägrade. Jag ville köra mycket stig och mycket i mörker för att testa lamporna och dessutom känna på hur cykeln uppförde sig fullastad i skogen. Jag har bytt till en oval 34-klinga vilket känns riktigt bra. Kanske t.o.m. kunde valt 32 men det här blir fint. Blir det för brant så får jag helt enkelt gå lite. Lamporna från Exposure blir bra. Jag kan köra svagaste läget på både lampan på cykeln och hjälmlampan. Då har jag kräm i över 24 timmar på cykellampan och knappt 24 timmar på hjälmen. Det kommer räcka långt då jag dessutom kommer försöka sova lite när det är mörkt ute.

När jag kom till Skuruhatt strax efter midnatt efter att brottats med igenvuxna stigar, kostängsel, kalhyggen under ett antal timmar möttes jag av 4 grabbar från Syrien som satt och grillade korv och marshmallows. De bjöd på korv och vi snackade lite. Jag pekade ut Eksjö och TV-masten i Nässjö och de hade lite svårt att greppa att jag cyklat från Nässjö tills jag berättade att jag skulle cykla vidare till Jönköping. Vi garvade och jag cyklade vidare på höglandsleden som strax övergick i Anebyleden.

Bitvis är den riktigt fin att cykla på men bitvis är det knepigt att cykla, åtminstone nu när gräs och sly vuxit sig högt. Strax innan Aneby gick solen upp och vinden tilltog från norr. Helt plötsligt blev det kallt. Jag hade kört hela natten i bara en tunn t-shirt men fick nu klä på mig både base-layer, armvärmare och snart även en väst. Efter Aneby körde jag småvägar och nådde Jönköping vid 0600, en halvtimme innan start för Morgunhani så det blev kaffe och toast på Cirkle K. Från Öster Cykel trampade vi drygt en timme och hann med några backar långs vägen.

Jag fick bita i bra på min 20-kilos best när övriga sprätte. Vid 8 var vi tillbaka vid cykelbutiken, käkade frukost och snackade skit. Grymt trevligt och jag hoppas definitivt kunna klämma in fler. Uppfylld av energi och flera koppar kaffe trampade jag hemåt för dusch, mat och en tupplur. 23 mil blev det totalt och jag fick de svar jag behövde från cykel, setup, lampor m.m.

Bara fila klart resten också nu då…

Daniel Johansson
Randobloggen fokuserar på långdistanscykling och cykeläventyr. Min förhoppning är att jag lyckas inspirera fler till att upptäcka hur roligt det är att cykla långt och länge. Cykling är så mycket mer än blodsmakande intervaller eller att cykla medurs runt en sjö. Jag är en heltidsarbetande tvåbarnsfar som tidigare tävlade i multisport men nu fokuserar på riktigt långa cykeltävlingar och cykeläventyr. Jag har bl.a. kört TCR två gånger. Nu laddar jag för fullt för French Divide och ett projekt där jag tänker cykla höghjuling runt Vättern.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.