Randobloggen
Svenska Cycling Plus
Okategoriserade

Tips för dig som har planer på självsupportade race, del 1

Jag hoppas att några av er som läser den här bloggen är sugna på eller rent av planerar för att köra ett självsupportat race. Tävlingarna blir fler och fler och det bli allt fler cyklister som kör. Det här är ju självklart jätteroligt och jag hoppas att fler svenska cyklister ska upptäcka den här formen av cykeltävlingar. Loppen är ju krävande både fysiskt och mentalt och i vissa fall kan bara vägen till startlinjen upplevas som ett nog så stort hinder. Jag tänkte försöka mig på att ge några tips längs vägen som förhoppningsvis kan hjälpa till lite både med förberedelser och under själva loppet.

  • Träna med lastad cykel

Det här är jätteviktigt. Man behöver självklart inte köra alla pass med en 20 kg tung hoj men en del av träningen bör göras med tung cykel. Dels kommer du bli starkare men framförallt kommer du lära dig hur cykeln upplevs, var du ska packa olika prylar och vad som funkar. Det kommer förmodligen också påverka hur du ser på utväxlingen av din maskin. Skillnaden på att klättra med en lastad cykel jämfört med din 8 kg lätta racer är enorm. Lägg därtill att du ska göra detta i flera dygn i sträck så kanske du vill byta till en lättare utväxling. Jag har fortfarande inte tänkt att jag skulle haft tyngre utväxling efter att jag kört ett race, däremot tvärtom. Beroende på hur van cyklist du är så kanske det kan vara smart att stegvis öka tyngden på cykeln för att undvika skador. Vissa cyklister kör en del pass med extra tunga cyklar för att det ska kännas lättare på tävling. Det har jag inte provat ännu men vem vet, kanske får lasta i några stenar i väskorna nån dag.

  • Träna med rätt cykel

Självklart kanske men det tål att nämnas. Gärna långa pass för att verkligen känna att allt funkar som det ska. Position, sadel, tempopinnar om man har det, belysning, packväskor, vätskelösningar m.m. m.m. Kommer du åt de prylar du behöver ofta smidigt eller ligger de längst in i sadelväskan. Det här kräver lite tid och tillpassning. Funkar din tänkta belysning bra nog och lyser den tillräckligt? Har du svårigheter att få till din position på cykeln så kanske du behöver ta hjälp. Det är dock viktigt att du hittar en position som funkar flera dagar i sträck så en aggressiv tempoposition kanske inte är det lämpligaste.

  • Sömn

Här behöver man träna så att man kan följa sin plan. Det jag menar är att om man planerar för att sova inomhus varje natt så kan man ju träna på att vara effektiv på den proceduren. Det är jättelätt att fumla bort en halvtimme från att man kommer till hotellet tills man ligger i sängen och sedan ytterligare en kvart på morgonen bara för att man inte har en rutin. Tänker du istället sova ute så måste du se till att du är bekväm med det. Din sovutrustning måste vara tillräckligt varm och bekväm för de temperaturer du räknar med? Kan du sova utan liggunderlag eller blir det för obekvämt? Personligen så klarar jag mig inte utan liggunderlag däremot har jag kört några race utan sovsäck vilket funkat hyggligt. Utöver att vara bekväm med sovutrustningen så behöver du vara bekväm med att sova ute, i skogen, bakom en bensinmack, i en park eller var det nu kan vara lämpligt. Att träna på det här och att bli snabb i rutinerna med att slå läger för natten är nödvändigt.

Fortsättning följer…

 

 

Daniel Johansson
Randobloggen fokuserar på långdistanscykling och cykeläventyr. Min förhoppning är att jag lyckas inspirera fler till att upptäcka hur roligt det är att cykla långt och länge. Cykling är så mycket mer än blodsmakande intervaller eller att cykla medurs runt en sjö. Jag är en heltidsarbetande tvåbarnsfar som tidigare tävlade i multisport men nu fokuserar på riktigt långa cykeltävlingar och cykeläventyr. Jag har bl.a. kört Transcontinental Race två gånger och nu senast Morocco Bike Adventure.

4 kommentarer

  1. Här har vi mycket att lära. Mycket är ju självklart men att genomföra är inte lika självklart. Alltid trevlig läsning när du skriver. /Per

    1. Hej Daniel. Det som kommer närmast i Sverige är Length of Sweden som går vart fjärde år. Det är inte helt självsupportat, man får t.ex. cykla i klunga. Det händer dock mycket och jag är ganska säker på att det kommer finnas redan till 2019. Annars får du ta dig till Norge eller söderut för att köra.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.