Randobloggen
Svenska Cycling Plus
Okategoriserade

Traditioner och planer

Nu var det länge sedan jag skrev något här. Efter Swede Divide har min cykling ärligt talat inte varit särskilt inspirerande. Mycket jobb varvat med Zwift och en del cykling utomhus. Har så klart spenderat några nätter ute men inte tillräckligt. Jag hoppas dock på bättring under 2022 med en del nya upplevelser och en del fina traditioner.

Julen är ju traditionstyngd och sedan nu 8 år tillbaka firar jag tiden mellan julafton och nyårsafton med att avnjuta Rapha Festive 500. Upplägget är tämligen enkelt i teorin: Cykla 500km under de 8 dagarna från 24/12-31/12. I praktiken blir det dock lite mer utmanande, åtminstone för oss här uppe i norr om man väljer att cykla utomhus. Ja, jag vet, det går att göra det inomhus på Zwift, men det är inte den traditionen jag har. Skillnaden på att cykla inomhus på en helt platt bana, t.ex. Tempus Fugit, jämfört med ute i minus 15 grader, snö och på kuperade småvägar, är enorm. All respekt till er som kör inomhus eller varvar inne och ute, det viktiga är väl att man gör det man tycker är roligt. Jag kör ju en hel del Zwift av enkelhet och effektivitet men försöker undvika det i den här perioden. När jag började med den här lilla jultraditionen fick man ett tygmärke men i takt med att det blivit mer och mer populärt har väl helt enkelt kostnaden blivit för stor och nu får man nöja sig med en digital badge och stoltheten.

Jag har genom åren haft lite olika upplägg, alltifrån till at dela upp det på 8 dagar till att jag, Calle och Marcus körde hela skiten under en runda. Under flera av åren gick Abloc Winter Challenge under julhelgen och då betade man ju av drygt 30 mil under en runda, vilket på sätt och vis gjorde det hela mycket enklare. I år körde jag back to Basic. Cyklade varje dag likt hur jag gjorde första gången, 2014. Jag cyklade till och från mor och far på julafton, totalt ca 8 mil. Till och från svärmor och svärfar på juldagen, totalt ca 10 mil och under övriga dagar mellan 9 och 3 mil. I snitt behöver man cykla drygt 6 mil om dagen vilket för mig i praktiken blir i snitt 3 timmars cykling om dagen med tung vintercykel, dubbdäck och snöiga vägar. i år var det inledningsvis snöigt och kallt med temperaturer neråt -15 grader och på slutet plusgrader och bara vägar. Kylan och snömodden ökade utmaningen rejält men det blev några riktigt fina dagar i gnistrande vinterlandskap.

Jag måste säga att jag föredrar nog att köra någon längre runda, gärna uppemot 30 mil för att inte behöva gneta varje dag, jämfört med det upplägg jag hade i år. Tygmärke eller inte, jag uppskattar ändå utmaningen och den lilla extra motivationen det ger att samla mil under ledigheten och hoppas på att kunna fortsätta traditionen.

minus 15…
…till plus 5.

Abloc Winter Challenge

Nästa fina tradition är Abloc Winter Challenge som jag kört varje år sedan starten. Även detta är en hyllning till vintercyklingen och i år kör vi den 22 Januari. Det blir dryga 30 mils cykling med fika, våfflor och matstopp. Jag är taggad och ser verkligen fram emot eventet och hoppas att det kommer gå att genomföra. Jag kommer vara ledare i den gruppen som njuter längst tid och om allt går i lås kommer jag dessutom få förmånen att berätta lite om hur roligt det är att cykla långt kvällen innan vi drar ut.

2022 då?

Lite planer finns redan nu. Utöver AWC har jag anmält mig till North Cape 4000, ett 3800 km långt äventyr från Gardasjön i Italien till Nordkap. Hoppas, hoppas att det går att genomföra, då det ställdes in 2021. Det är ett lopp med fast rutt och det känns både spännande och lite skrämmande att passera genom Sverige och nästan hemma efter knappt halva rutten. Jag har aldrig tidigare kört ett långt lopp där det kommer vara så lätt att vika ner sig och bryta. Hoppas jag kan vara stark nog att motstå frestelsen.

I början av Juli blir det förhoppningsvis också en start i Sweden 3 Days på höghjuling. Ett så roligt arrangemang och kul tävling bara måste jag ju köra även detta år.

Utöver detta hoppas jag på många roliga små och spontana äventyr på två hjul under året och att jag kanske kan inspirera några fler till att spänna fast sovsäcken på hojen och komma ut.

Gott Nytt År allihop, nu gör vi nåt kul av 2022!

Daniel Johansson
Randobloggen fokuserar på långdistanscykling och cykeläventyr. Min förhoppning är att jag lyckas inspirera fler till att upptäcka hur roligt det är att cykla långt och länge. Cykling är så mycket mer än blodsmakande intervaller eller att cykla medurs runt en sjö. Jag är en heltidsarbetande tvåbarnsfar som tidigare tävlade i multisport men nu fokuserar på riktigt långa cykeltävlingar och cykeläventyr. Jag har bl.a. kört Transcontinental Race två gånger och nu senast Morocco Bike Adventure.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.