Randobloggen
Svenska Cycling Plus
Randobloggen

60-milsrunda med extra allt

I helgen körde vi La Lepre Stancas 600 km brevet. Vi blev 5 cyklister. Jag, Marcus, Calle och Olle som körde tillsammans enligt plan och så hårdingen Sölve som sin vana trogen körde själv.

IMG_6138

Starten gick som vanligt från Jönköping klockan 0600 så jag klev upp 0320 och cyklade de drygt 4 milen till starten. Var framme i god tid så jag hann med en kaffe med bulle och lite småprat med Sölve innan de andra trillade in. Min kompis Johan hakade på i knappa 10 mil innan han vände och fick ett fint långpass på 18 mil så här en lördagmorgon. Förhoppningsvis så kör han någon brevet nästa år nu när han fått ett smakprov. Vi hade ganska hård mot- och sidvind i princip hela vägen ner till andra stämplingen i Falkenberg efter knappt 20 mil. Ju öppnare terrängen blev ner mot kusten ju hårdare fick vi kämpa i vinden. I Falkenberg gjorde vi första lite längre stoppet, käkade randokorv och fyllde på godisväskorna.

IMG_6151 IMG_6167

Därefter fick vi vinden i ryggen när vi cyklade några mil i östlig riktning och det rullade på lätt och snabbt. På de mindre vägarna upp mot Värnamo hade vi inte längre så stor glädje av vinden och farten sjönk lite.

IMG_6171 IMG_6188

Vi nådde tredje stämplingen i Värnamo med 32 mil på mätarna strax före 2000 om jag kommer ihåg rätt. Vi cyklade upp till Hamburger Hill och precis när vi klivit in på Max började det regna.

IMG_6191 IMG_6193

Efter burgarna handlade vi frukost och lite kvällslyx på macken innan vi cyklade vidare de sista 2 milen till vindskyddet och det efterlängtade campandet.

Helt enligt plan så blev detta en kombinerad Brevet och Bikepackingtur. Vi körde alla fyra med lite packning och hade med oss sovsäckar, liggunderlag, bivybags, lite extrakläder och lite lyx. Olle hade med sig köket och nyligen inköpta kaffebönor från sin tur i Japan och jag hade packat ner lite whiskey och några små korvbitar. Vi var framme ganska sent (22) och var tvungna att komma iväg klockan 0500 för att ha lite marginal till stämplingen i Ljungby så det blev inte så värst mycket Camp Vibes men Olle och Calle hann åtminstone med ett snabbt bad innan vi kröp ner för att sova några timmar.

IMG_6196 IMG_6197 IMG_6202

Till frukostmackan bjöd Olle på nybryggt kaffe och prick 0500 trampade vi vidare. Några timmars sömn och vila från cyklarna hade som vanligt gjort underverk och det gick återigen lite snabbare på gamla riksettan in mot Ljungby. Raksträckorna mot Vislanda var snabbt avklarade och och lagom till frukosten cyklade vi in i Växjö. Det blev extra allt även till frukost då vi tryckte i oss det mesta som fanns att tillgå på frukostbuffén på Toftastrands café.

IMG_6212 IMG_6215 IMG_6223 IMG_6230 IMG_6231

Efter Växjö väntade det tuffaste partiet på rundan med backarna mellan Tolg och Hultsjö. De är inte så långa men branta och väldigt många. Efter runt 50 mils cykling så tar de ut sin rätt och det blir mycket cykling på lätta växlar. I Nässjö stannade vi till för lite kaffe och ostkaka för att orka med de sista 7 milen via Aneby till Jönköping. Tankarna på Sölve kom tätare ju närmare Jönköping vi kom och vi spekulerade friskt i om vi missat honom eller om han fortfarande var före oss.

IMG_6234 IMG_6240

Vårt 7 timmar långa nattstopp borde gett Sölve ett ganska bra försprång och i Lekeryd med bara 12 kilometer kvar kom vi i fatt honom när han tagit rast. Vi växlade några ord innan vi trampade in till Jönköping, knäppte av en målbild och några minuter senare gick även Sölve i mål.

IMG_6249

Mitt test av de flesta bikepackers favorit-gps Garmin etrex 30 föll otroligt väl ut. Jag körde 65 mil och hade igång den i över 30 timmar på samma två AA litiumbatterier. Batteriindikatorn visade fortfarande 2 av 4 streck trots att jag körde med kartan igång hela tiden. Den saknar ju massa cykelspecifika funktioner som min Edge 1000 har men när det räcker med karta, ett spår att följa, klocka, distans, höjd m.m. så räcker etrexen mer än väl. Det känns helt klart som att etrexen kommer bli min favorit på långa turer och edge 1000 på kortare träningspass.

IMG_6100

Ambitionen att kombinera en brevet med campingmys var god men kanske lite för ambitiös. Minuterna och timmarna springer snabbt iväg när man inte cyklar och det finns inte riktigt tid till att tända en brasa, grilla korv, bada och sitta och ljuga kring lägerelden när man har en maxtid att passa då nästa stämpling skall ske. Att på en 60-milare ta ett kort sovstopp gör underverk och det är säkert inte sista gången jag tar med sovutrustning för att sova ett par timmar. Vill man däremot njuta fullt ut av lägerlivet så gör man nog klokast i att planera en bikepackingtur utan tidspress och stämpelkort.

Det här blev nog min sista brevet för 2016 då fokus nu kommer att läggas på förberedelser för Japanese Odyssey och när jag kommer hem därifrån i början av Oktober så finns det inte så mågs rundor kvar i kalendern.

Daniel Johansson
Randobloggen fokuserar på långdistanscykling och cykeläventyr. Min förhoppning är att jag lyckas inspirera fler till att upptäcka hur roligt det är att cykla långt och länge. Cykling är så mycket mer än blodsmakande intervaller eller att cykla medurs runt en sjö. Jag är en heltidsarbetande tvåbarnsfar som tidigare tävlade i multisport men nu fokuserar på riktigt långa cykeltävlingar och cykeläventyr. Jag har bl.a. kört TCR två gånger. Nu laddar jag för fullt för French Divide och ett projekt där jag tänker cykla höghjuling runt Vättern.

2 kommentarer

  1. Låter roligt. Det man slås av är hur går det med knäna och rumpa? Jag antar att det gäller att ha väl utprovade kläder och skor. Och en sadel som är “insutten”. Men imponerande och lite inspirerande. ?

    1. Hej Ove.
      Visst är det så att man behöver ha kört in både kroppen och utrustningen ordentligt. Ett riktigt bra sätt är att köra breveterna i ordning dvs. 200, 300, 400 och sedan 600 km. Då vänjer man sig stegvis vid längre och längre distanser. Tycker man 300 var kämpigt och gjorde ont så kan man ju köra 300 igen tills man är redo för nästa distans.

Lämna ett svar till Ove Nilsson. Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.