Randobloggen
Svenska Cycling Plus
Randobloggen

Del 2 av tips inför självsupportade race.

Bäst att fortsätta på den här planerade följetången.

4. Navigering.

Träna på att cykla med rätt navigeringsutrustning. Du kommer kanske inte vinna särskilt mycket på det här men du har desto mer att förlora på att inte kunna hantera tekniken. I princip alla kör med någon form av GPS. Garmin Etrex är populär men många kör med andra Garminprodukter, Wahoo eller använder telefonen för navigering. På långa race är papperskarta knappast inte ett alternativ då man skulle behöva ha med sig kilovis med papper för att få tillräcklig noggrannhet. Nej, GPS eller telefon gäller så se till att lära dig hur du hanterar den, både i dager i regn och på natten. Lär dig funktionerna, lär dig planera rutter och exportera dem till din enhet, lär dig hur du håller batteriförbrukningen nere och lär dig hur du hanterar din reservplan. Skulle din förstahandsGPS sluta fungera behöver du en reservplan antingen i form av ytterligare en GPS eller kanske telefonen. Jag kör vanligtvis med min Etrex och har med en Garmin Edge 1000 i reserv.

5. Elektricitet.

Det här är inte helt okomplicerat. Det är många prylar som behöver el när man är ute på cykeltur. Belysning, GPS, mobiltelefon, pannlampa, tracker för att nära några. En lösning på problemet kan vara att skaffa ett framhjul med navdynamo för att driva belysningen på cykeln och även kunna ladda prylar. Jag har kört en del med det och det har oftast funkat bra. Har man inte dynamo så behöver man fundera till på hur man ska hushålla med elektriciteten och ha tillräckligt kraftfulla powerbanks för att inte tvingas till att stanna för att man behöver ladda sin GPS när solen skiner, man är pigg och har världens medvind. Planering löser en hel del men det krävs nog några långa träningsrundor för att testa om planen håller.

6. Vätska och energi

Även här behöver man så klart testa sig fram för att se vad som funkar under längre tid. En nog så viktig del är även att vara noggrann i sin planering för att försöka förutse var man kan finna vad längs rutten. Är det långt mellan vattenhålen och mataffärerna, vilka öppettider har de, finns det riktig mat eller blir det en diet bestående av vad som finns på bensinmackar? Mängder av planering, men nog så viktigt för att bestämma hur stor kapacitet man behöver för vätska och mat och för att veta när man behöver bunkra upp ordentligt. Det är ingen hit när vattenflaskorna och matväskorna börjar bli tomma och natten närmar sig. Nästan lika dumt skulle det förmodligen kännas att cykla omkring med 10 liter vatten och kilovis med mat i ett område där det finns affärer överallt. Jag inbillar mig att man behöver vara mer noggrann i planeringen ju mer kräsen man är i valet av energi. Jag brukar tänka att min kropp är som ett fjärrvärmeverk och även om man eldar med sopor så blir det värme men har man behov av specialkost funkar ju inte det något vidare.

 

Mycket att träna på, tänka på och planera för. Fortsättning följer…

Daniel Johansson
Randobloggen fokuserar på långdistanscykling och cykeläventyr. Min förhoppning är att jag lyckas inspirera fler till att upptäcka hur roligt det är att cykla långt och länge. Cykling är så mycket mer än blodsmakande intervaller eller att cykla medurs runt en sjö. Jag är en heltidsarbetande tvåbarnsfar som tidigare tävlade i multisport men nu fokuserar på riktigt långa cykeltävlingar och cykeläventyr. Jag har bl.a. kört TCR två gånger. Nu laddar jag för fullt för French Divide och ett projekt där jag tänker cykla höghjuling runt Vättern.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.