Randobloggen
Svenska Cycling Plus
Randobloggen

Här ska cyklas vilse!

I höstas beställde jag en äventyrscykel hos Conny på Cykelsmedjan i Eksjö. Jag hade blivit sjukt sugen på en cykel där jag kunde fästa lite packväskor, cykla ut i skogen, bo i vindskydd vid en sjö, grilla en korv, koka kaffe och bara ha det gött några timmar eller några dagar för den delen. Conny tipsade om TREK 920 som man kan kategorisera som äventyrscykel eller monstercross. Den är som en 29-tums MTB med bockstyre och pakethållare både fram och bak. Jag fick den i vintras och har bara provat den under kortare turer utan packning än så länge men den går fram sjukt fint även på stökiga singletracks. Hydrauliska bromsar från TRP borde se till att det går att få stopp på ekipaget även med lite last.

IMG_4383

Jag har än så länge inte gjort några större förändringar utöver monterat 3 flaskställ och en annan sadel. Jag hade en Brooks Cambium liggande som jag testade inför TCR men valde att inte använda. Den passar utmärkt på det här bygget. Flaskställen blev självklart King Cage i stål vilka jag också tycker passar klockrent.

IMG_4376 IMG_4377

Vad gäller väskor så har jag länge suktat efter Swift Industries handgjorda amerikanska mästerverk. Tyvärr så har de ingen återförsäljare i Sverige och att privatimportera från USA kan ju bli både krångligt och dyrt. Jag hittade en återförsäljare i Europa. Cycles Get Lost i Franska Lille, vilka jag mailade och de kunde hjälpa till. En dryg månad efter beställningen så fick jag väskorna och de är precis så fina som jag trott och hoppats. Grov canvas och vad det verkar ett gediget hantverk. Att man kan välja färger och lite detaljer när man beställer är ju kul och jag tycker att mina blev grymt läckra. Jag köpte en Ozette Rando bag att ha på pakethållaren. Svärfar ska bara hjälpa till och förlänga fästet lite så jag kan sätta fast väskan ordentligt i styrröret. Utöver den så köpte jag ett par mini short stack panniers, en model som verkar ha utgått och ersatts med väskor med rullstängning. Väskorna är inte helt vattentäta så det som måste vara torrt får jag packa i täta packpåsar. Jag tror att packutrymmet ska räcka ganska långt och om jag behöver så går det alltid att klämma dit en rejäl sadelväska eller i värsta fall får jag väl skruva dit pakethållaren bak och lasta ordentligt.

IMG_4382 IMG_4381 IMG_4380 IMG_4379 IMG_4378

Planen är att ha cykeln lastad så mycket som möjligt i källaren för jämnan så att startsträckan till äventyret inte blir så lång. Målbilden är att det inte ska ta mer än en halvtimme att bli klar för ett nattligt äventyr och lite skogsluft. Dessutom kan jag ju använda den som Bug Out Vehicle om Zombieapokalypsen kommer.

IMG_4375

Daniel Johansson
Randobloggen fokuserar på långdistanscykling och cykeläventyr. Min förhoppning är att jag lyckas inspirera fler till att upptäcka hur roligt det är att cykla långt och länge. Cykling är så mycket mer än blodsmakande intervaller eller att cykla medurs runt en sjö. Jag är en heltidsarbetande tvåbarnsfar som tidigare tävlade i multisport men nu fokuserar på riktigt långa cykeltävlingar och cykeläventyr. Jag har bl.a. kört Transcontinental Race två gånger och nu senast Morocco Bike Adventure.

1 kommentar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.