Randobloggen
Svenska Cycling Plus
Randobloggen

Höghjulingsläger i Skåne

Helgen som gick skulle det egentligen körts en tredagars höghjulingstävling med internationellt deltagande i Skåne. sweden3days. Första racen i nutid för höghjulingar i Sverige och vad jag tror är det den enda flerdagarstävlingen med etapper i världen. Höghjulingspionjären och tillverkaren Pelle Kippel som driver Standard Highwheels står bakom arrangemanget och han har fått med sig många intresserade på tåget.

Nu blev ju inget som det var tänkt under 2020 så sweden3days är som det mesta annat uppskjutet till 2021. Istället blev det ett läger i mindre skala med syfte att träffas, provcykla några av etapperna, träna och ha trevligt. Vi träffades i Tomelilla på fredagkvällen och snackade hjulstorlekar, vevarmslängder, käkade god mat och umgicks.

På lördagsmorgonen testade vi prologen. En 9,5km lång, ganska kuperad landsväg som skall köras som individuellt tempo. Kul start på tävlingarna och det kommer bli en rejält hård etapp som i princip blir ett 20 minuters tröskelrace. Vi körde på så hårt som den enskilde hade lust med och därefter drack vi kaffe och snackade mer skit.

När vi återfått normal andning tog vi bilarna till Ystads Saltsjöbad (som är en av tävlingens sponsorer) för lite fotografering innan vi gemensamt trampade de knappa 2 milen till Kåseberga för att äta en sen lunch. Sol, stekt sill, potatismos och lingonsylt var helt perfekt. Lite mer fotografering och turistande vid Ales stenar och sedan tillbaka till Ystad för bad i havet, fika och så var lördagens träning över.

Söndagen drog vi till Björkabasen utanför Sjöbo som skall vara arena för den tredje dagens tävlande och den fjärde etappen. Björka är en nedlagd flygbas och planen är att köra ett 2 timmars uthållighetslopp på den i princip helt platta 5 km långa ovalen. Det här kommer att bli en riktigt hård historia om några bestämmer sig för att det ska åkas fort. Pelle hade också tagit dit ett filmbolag för att göra lite reklamfilmer för tävlingen så det blev en hel del cyklande för att få fram material.

Vi drog också till med ett hyggligt snabbt varv där Mattias, Pelle och jag hjälptes åt att sätta ett varvrekord på 9:30,7. Mattias var den som drog längsta strået i spurten och är nu stolt innehavare av varvrekordet på Björka. Utöver detta så testade vi varandras cyklar. Jag provade för första gången en Racer som har lite smalare fälg, smalare däck, är lite lättare och har en annorlunda sadel. Den här var dessutom utrustad med SPD-pedaler. Grymt kul att få testa och vips så blev man ju sugen på att utöka cykelstallet. Större hjul är ju en fördel så länge man orkar dra runt det och på en platt bana som den här är det definitivt ingen nackdel att ha ett stort hjul och kanske även lite kortare vevarmar.

Stort tack Pelle och alla deltagare som tillsammans gjorde det här lägret till en kanonhelg. Jag är sjukt sugen på sweden3days och hoppas vi ses innan dess för att cykla mer på dessa fantastiska cyklar.

Daniel Johansson
Randobloggen fokuserar på långdistanscykling och cykeläventyr. Min förhoppning är att jag lyckas inspirera fler till att upptäcka hur roligt det är att cykla långt och länge. Cykling är så mycket mer än blodsmakande intervaller eller att cykla medurs runt en sjö. Jag är en heltidsarbetande tvåbarnsfar som tidigare tävlade i multisport men nu fokuserar på riktigt långa cykeltävlingar och cykeläventyr. Jag har bl.a. kört Transcontinental Race två gånger och nu senast Morocco Bike Adventure.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.