Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

BLOGGMENY
Annons
Annons
Annons
Annons

Mindre än tre veckor till start av TCRno5

Det börjar dra ihop sig och äventyret närmar sig i rasande fart. Starten för Pedal Ed Transcontinental Race No 5 går 22.00 den 28 Juli. Mindre än tre veckor kvar alltså. Jag åker mot Belgien onsdagen den 26:e Juli för att ha lite tid på mig att få ordning på cykeln och komma i stämning. Min plan före loppet är att jag landar i Bryssel onsdag eftermiddag, sätter ihop cykeln på flygplatsen och cyklar de 6-7 milen till boendet. Jag har bokat AirBnB lite utanför Geraardsbergen då det var fullt där. Torsdagen hoppas jag kunna ta det lugnt och hänga lite i Geraardsbergen, träffa cyklister, äta och kanske unna mig nån Belgisk sportdryck. Fredagen åtgår till registrering, briefing och förhoppningsvis lite vila innan starten går på kvällen.

fc2e0ecf-eb9f-46a0-9f24-e3e165aef614

Jag har lite jobb kvar att göra med rutten. I stort sett är det klart, jag ska bara dubbelkolla igen, framförallt i Google Street View så att jag inte valt några förbjudna vägar eller vägar som ser olämpliga ut att cykla på. Sedan skall GPX-filerna klippas ner till 30 mil långa filer och laddas över i mina två GPS-er. I detta nu så är min planerade rutt 3910 km lång och besöker 14 länder. (Belgien, Frankrike, Luxemburg, Tyskland, Österrike, Italien, Slovenien, Ungern, Slovakien, Rumänien, Bulgarien, Serbien, Makedonien och avslutningsvis Grekland.)

IMG_9706

Cykeln är klar efter gårdagens besök i Jönköping där Matthias fixade en uppdatering och justering av växlarna. Jag passade även på att cykla 10 mil på de nya däcken (Continental GP 4 season 32mm) så nu vet jag att de funkar också. Övriga prylar tycker jag att jag har koll på så när som på något sista besök till Apoteket och mataffären för lite piller, solkräm och energi till loppets inledande timmar.

Jag har funderat lite kring målsättningar med loppet och kommit fram till en tredelad målsättning där målen är i prioritetsordning och där mål ett måste uppfyllas innan mål två blir aktuellt.

  1. SÄKERHET! Det här är mitt viktigaste fokus under loppet. Tävlingen är inte så viktig så att jag tänker riskera livet eller allvarliga skador. Det här innebär att jag kommer fokusera på att inte gå ner mig mer än att jag kan fatta rationella beslut. Jag kommer inte cykla på nätterna om det känns riskabelt och om vägarna känns obehagliga kommer jag välja en annan långsammare väg.
  2. Prisutdelningen på lördagkvällen efter 15 dygn. Jag nådde festen under TCRno3 och vill göra det även denna gång. Det innebär att jag måste snitta 26 mil om dagen, något som inte skall vara omöjligt om inga större problem uppstår.
  3. 40 mil dag ett, 35 mil dag två och därefter ett snitt om 3o mil/dag. Klarar jag det så är jag i mål efter 12,5 dygn.

Alla målen utgår från min egen prestation och det som jag själv kan påverka. Jag har inga placeringsmålsättningar utan kommer fokusera på mitt eget lopp. Jag kommer undvika att titta på Trackleaders och fundera på vad de andra cyklisterna gör för att inte bli stressad och för tidigt ryckas in i tävlingshetsen och riskera att pusha för hårt för tidigt.

Innan avresa skall jag försöka hinna med några inlägg om prylar då det brukar vara intressant. Jag tänker mig sovutrustning, kläder, cykeln och övriga småprylar.

Idag genomfördes Ironman 70,3 i Jönköping och vi var och tittade och hejade. Min kompis Johan körde och lyckades kriga sig in under 6 timmar trots en strulande mage. Grymt starkt kämpat. Det var första gången jag besökte en Ironmantävling och det är ju ett minst sagt imponerande spektakel. Tävlingen verkar otroligt välarrangerad och mängder av funktionärer ser till att allt flyter smärtfritt. Personligen så föredrar jag att gå i mål i ensamhet och stillhet framför Ironmans ståhej med dansande speakers, rockmusik och massor med publik, men vi är alla olika och de som sprang i mål såg ut att vara nöjda och glada.

IMG_9878 IMG_9880

 

 

Daniel Johansson
Randobloggen fokuserar på långdistanscykling och cykeläventyr. Min förhoppning är att jag lyckas inspirera fler till att upptäcka hur roligt det är att cykla långt och länge. Cykling är så mycket mer än blodsmakande intervaller eller att cykla medurs runt en sjö. Jag är en heltidsarbetande tvåbarnsfar som tidigare tävlade i multisport men nu fokuserar på riktigt långa cykeltävlingar och cykeläventyr. Jag har bl.a. kört TCR två gånger. Nu laddar jag för fullt för French Divide och ett projekt där jag tänker cykla höghjuling runt Vättern.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.