Randobloggen
Svenska Cycling Plus
Randobloggen

Nya magiska hjul

Mina nya hjul är nu både byggda och provkörda och de är som ni kunde lista ut av rubriken, MAGISKA.

Inför årets stora utmaning Morocco Bike Adventure i oktober bestämde jag mig i vintras för att jag ville uppgradera med nya hjul i första hand för att kunna köra med dynamo. Att välja delar till hjulen tog en hel del tid, det enda jag tidigt var säker på var att jag ville ha en Son dynamo som framnav.

Som baknav var jag ganska länge inne på att köra Industry Nine eller möjligen Hope. Sedan läste jag ett test på Bikepacking.com om Onyx racing och deras nav och blev grymt sugen. Lite mer funderande slutade i att jag beställde ett nav från Onyx. Navet har en unik frihjulsmekanism som är helt ljudlöst när man frihjular samtidigt som det greppar direkt när man börjar trampa. Nackdelen är ca 150 gram högre vikt än nav i motsvarande prisklass.

Fälgar var ett annat huvudbry, så mycket att välja bland . Kolfiber eller aluminium och sedan handlar det ju så klart om hur mycket pengar man är beredd att lägga. Jag fick till sist ganska bra pris på ett par Curve Ride fälgar i kolfiber från Giro Cycles i London.

En utgångspunkt för hjulen var hållbarhet före låg vikt så det blev lite kraftigare grejer. Fälgarna är spelade för 120 kg och jag valde dessutom att köra med 32 ekrar både fram och bak så de bör klara även någon bruten eker utan större problem. Ska man ha hållbara hjul så gäller det ju även att de byggs med kvalitet och hantverkskunnande. Mina hjul byggdes av Öster Cykel i Jönköping som har en hjulbyggare av absolut yppersta klass. Handbyggda hjul är verkligen en helt annan upplevelse än maskinbyggda. Avslutningsvis gjorde jag dem tubeless med tejp, ventiler och sealant från Orange Seal och Terravail Sparwood däck. En kombo som tätade direkt och håller knappast tappar någon luft.

Hur är hjulen att åka på då?

Jag körde en långrunda i torsdags på 24 mil med asfalt, grus, skogsbilvägar och en hel del vandringsled och jag är så otroligt nöjd. En cykel som tidigare var riktigt bra har blivit flera nivåer bättre. Hjulen är styva, däcken lättrullade men förmodligen ganska dåliga om det blir blött och lerigt, dynamon levererar ström till lampa, gps m.m. och baknavet är från en helt annan värld. Det kommer bli svårt att köra med traditionellt frihjul efter det här, helt otroligt. Ljudlöst och greppet kommer direkt och på något sätt känns det som att det griper in lite mjukare och inte alls så klonkigt som ett vanligt nav gör. Fanstastisk känsla och när det är lite stökigt i skogen är det grymt att det greppar direkt när man behöver för att komma förbi ett hinder. Största nackdelen med det här navet känns inte längre som de 150 grammen utan snarare att jag kommer vilja fortsätta köpa nav för 4000+.

Kul när resultatet överträffar drömmarna och stort tack till Öster Cykel för hantverket. Dynamon och elektroniken kommer i ett kommande inlägg. I morgon måndag blir det åter första 300k brevet men det blir på en annan cykel.

 

Daniel Johansson
Randobloggen fokuserar på långdistanscykling och cykeläventyr. Min förhoppning är att jag lyckas inspirera fler till att upptäcka hur roligt det är att cykla långt och länge. Cykling är så mycket mer än blodsmakande intervaller eller att cykla medurs runt en sjö. Jag är en heltidsarbetande tvåbarnsfar som tidigare tävlade i multisport men nu fokuserar på riktigt långa cykeltävlingar och cykeläventyr. Jag har bl.a. kört TCR två gånger. Nu laddar jag för fullt för French Divide och ett projekt där jag tänker cykla höghjuling runt Vättern.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.