Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

BLOGGMENY
Annons
Annons
Annons
Annons

Planer 2018 del 1

2018 års stora cykelmål är French Divide. Ett ca. 2200km långt osupportat race genom Frankrike på i huvudsak småvägar, stigar och vandringsleder. Loppet startar i nordöstra hörnet av Frankrike och målgång sker i sydvästra hörnet. Rutten för 2018 är inte publicerad ännu men det blir nog svårt att undvika en hel massa klättring i Pyrenéerna mot slutet. Så här såg det ut 2017.

parcours2017

Till skillnad från TCR så körs French Divide på en obligatorisk rutt. Detta är en nödvändighet vid race där man vill att deltagarna cyklar stig och småvägar. Med valmöjlighet skulle nog de flesta bara bomba på större, snabbare vägar. Det ska faktiskt bli skönt att slippa en hel massa förberedelsetid med ruttplanering och att slippa alla dessa val. Istället kan jag lägga tid på att studera rutten och planera för var det finns mat, vätska m.m. Jag tror att det kan vara sträckor där det är ganska långt mellan affärer till skillnad från TCR där man cyklar på väg och aldrig har långt till nästa bensinmack. Jag ser fram emot att vara mer i naturen och slippa stor del av trafiken som man exponeras för på landsvägslopp, det här borde bli en helt annan upplevelse.

Det är 150 startande och alla platser är slutsålda. Starten går 4 eller 5 Augusti då man får välja starttid beroende på hur många dagar man räknar med att vara ute. Jag kommer starta i soluppgången söndagen den 5 Augusti. Än så länge har jag svårt att beräkna hur lång tid det kommer att ta då rutten inte finns tillgänglig än. En gissning skulle kunna vara att det går att cykla 20 mil om dagen, men det har ju helt att göra med hur stökig terräng det är och om det är långa partier där det är svårt att cykla. Förhoppningsvis kan det vara möjligt att cykla på strax över 10 dygn men det återstår att se. Jag kommer inte sätta upp något placeringsmål då jag inte vet vad övriga cyklister kommer prestera utan jag kommer fokusera på min egen prestation. Målet kommer vara att göra ett riktigt bra race, minimera misstagen och vara effektiv. Troligtvis kommer jag komplettera med en kilometermålsättning/dag men det får jag återkomma till.

Utrustningsmässigt så kommer jag köra på min nya Salsa Cutthroat.

IMG_1667 IMG_1677

Underbar detalj från monteringen på Öster Cykel. #levförfan
Underbar detalj från monteringen på Öster Cykel. #levförfan

En cykel framtagen för Tour Divide och som gjord för den här typen av race. En 29-tums MTB med bockstyre, extra mycket plats för ramväska och gott om fästen för flaskställ. Min ram i storlek medium har fästen för hela sex flaskställ. Två på diagonalröret, ett på sadelröret, ett på undersidan av diagonalröret och två på framgaffeln. Jag kommer köra med en ramväska så tre av dem kommer jag inte kunna använda. Det på undersidan räknar jag med att ha för en verktygsflaska men de två på gaffeln blir det flaskor i. I ramväskan räknar jag med att ha en stor (minst 2,5 liter) vätskepåse med slang. Väskor kommer jag få uppsydda av amerikanska Rockgeist som gör customväskor enligt dina önskemål. Ramväskan sys efter just din rams mått med detaljer enligt just dina behov.  Man får välja tyg, antal dragkedjor och mängder med andra options. Utöver ramväskan blir det en liten topprörsväska, sadelväska och två feed-bags. Sadelväskan är bara hälften så stor som den jag haft tidigare från Apidura men jag tror att jag kommer klara mig då ramväskan blir mycket rymligare. Förhoppningsvis så kommer sadelväskan att svaja minimalt då den är så pass liten. I övrigt så kommer cykeln utrustas med tempopinnar, gps-fäste, mindre framklinga och förhoppningsvis navdynamo med belysning och möjlighet att ladda.

Vad gäller övriga prylar så tror jag att jag har det mesta jag behöver. Kanske en lättare bivybag, ett par nya cykelskor och lite nya cykelkläder men i övrigt så löser det sig nog med det som finns i källaren. Kan ju vara bra att köra med väl inkörda grejer som jag vet fungerar.

Jag kommer återkomma till cykeln när jag har kört lite på den och i takt med att den förvandlas till den äventyrsmaskin den är. Än så långe står den ocyklad i källaren. Jag har inga dubbdäck till den och inga planer på att skaffa heller.

Självklart har jag fler målsättningar med 2018 men de får jag återkomma till i kommande inlägg.

 

Daniel Johansson
Randobloggen fokuserar på långdistanscykling och cykeläventyr. Min förhoppning är att jag lyckas inspirera fler till att upptäcka hur roligt det är att cykla långt och länge. Cykling är så mycket mer än blodsmakande intervaller eller att cykla medurs runt en sjö. Jag är en heltidsarbetande tvåbarnsfar som tidigare tävlade i multisport men nu fokuserar på riktigt långa cykeltävlingar och cykeläventyr. Jag har bl.a. kört TCR två gånger. Nu laddar jag för fullt för French Divide och ett projekt där jag tänker cykla höghjuling runt Vättern.

2 kommentarer

Lämna en kommentar