Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

BLOGGMENY
Annons
Annons
Annons
Annons

Sovutrustning till Transcontinental Race

Jag utlovade ju några inlägg om utrustning inför Transcontinental race No5 och tänkte inleda med sovutrustningen som är det som jag gjort störst förändringar på sedan för två år sedan då jag körde tävlingen senast. Det är bara liggunderlaget som kommer följa med på en andra vända genom Europa. Bivybag och sovsäck har jag bytt ut.

Under TCRno3 hade jag en Helium bivybag från Outdoor Research (505 gram) som gick att stänga till helt om det regnade. Den är mer som ett enmanstält än en bivybag med en tältpinne för att få bort väven från överkroppen. Lite för omständig att sätta upp och för tät om man stänger den så jag tycker inte riktigt att den funkar i värmen som jag räknar med. Jag hade även med en sovsäck från Western Mountaineering som heter Everlite. Grymt bra säck, lätt (495 gram) och varm så det räcker även för att sova på högre höjd. Jag tyckte dock att det bara behövdes under någon natt senast när jag valde att sova på 1000 meters höjd. Jag hade däremot mer problem med att den blev blöt i två nattliga regn och då det är dun så torkar den inte jättefort.

Årets sovutrustning blir lite mer spartanskt och lättare. IMG_9884

Jag kommer som sagt att fortsätta använda mitt korta uppblåsbara Neoair Xlite S från Thermarest. 214 gram och tillräckligt för att räcka från höften upp till axlarna. Blir dessutom litet när det är packat så det tar ganska liten plats i sadelväskan.

IMG_9888 IMG_9889

Bivybag blir en Hunka från Alpkit (360 gram). Väldigt enkel men med bra funktion. Andas bra, bara att krypa ner i och den ger lite mer skydd än de allra lättaste överlevnadspåsarna.

För att få lite mer komfort och lite värme kommer jag använda en Whisper Sleep Liner från Western Mountaineering (175 gram). Det blir lite mjukare och lite mysigare än att ligga direkt mot bivybagen.

Jag tar även med ett litet huvudmyggnät ifall det blir mycket kryp. Jag hade en natt i ett snår i Italien sist där det var sjukt mycket mygg så det kan vara värt de få grammen.

IMG_9887

Totalt landar sovutrustningen in på 633 gram och då ingår den vattentäta drybagen. Blir det kallt så får jag väl sova inomhus eller rent av fortsätta cykla tills det blir varmare.

IMG_9890

Planen är dessutom att ta med min Rapha Brevet Insulated Jacket som jag både kan cykla, sova och använda vid matraster. Fördelen med en jacka är ju att den går att använda till mer än en sovsäck som bara funkar när man ska sova.

IMG_9703

Avslutar med trailern för TCRno5. Åter till ruttplanerinen, måste kolla några förbjudna vägar i Italien och i Bulgarien.

Daniel Johansson
Randobloggen fokuserar på långdistanscykling och cykeläventyr. Min förhoppning är att jag lyckas inspirera fler till att upptäcka hur roligt det är att cykla långt och länge. Cykling är så mycket mer än blodsmakande intervaller eller att cykla medurs runt en sjö. Jag är en heltidsarbetande tvåbarnsfar som tidigare tävlade i multisport men nu fokuserar på riktigt långa cykeltävlingar och cykeläventyr. Jag har bl.a. kört TCR två gånger. Nu laddar jag för fullt för French Divide och ett projekt där jag tänker cykla höghjuling runt Vättern.

2 kommentarer

  1. Hej! Trevligt med lite mtrl uppgifter ser att du är varmblodig. Hoppas det kommer mer uppgifter innan loppet. Som du vet följer jag dig noga och hoppas spot funkar bra, uppdatering var 5 min läste jag på FB. Ha en härlig förberedelse och en go tur vad det lider.

    1. Tack Per. Ska försöka hinna med några inlägg till innan avresan mot Belgien. Tänkte mig något om kläder för 14 dagar och kanske något om cykeln om jag hinner.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.