Randobloggen
Svenska Cycling Plus
Randobloggen

Swedish Safari 300

Jag var i behov av att testa cykeln och packningen ordentligt inför Morocco Bike Adventure som startar om mindre än en månad. Jag har skaffat lite nya kläder, nya sovprylar och bytt lite delar på cykeln så en ordentlig tur med lite tid att fixa det som inte fungerade planerades in. På min favoritsida Bikepacking.com finns det en helt makalös karta med rutter över hela världen. Rutter som entusiaster delar med sig av, kompletterade med bilder, GPX-filer, fakta, helt gratis. Jag har spenderat många timmar drömmandes om äventyr på olika platser. För ett tag sedan dök den första rutten i Sverige upp. Swedish Safari 300, tillverkad av Michael O´Dwyer och jag blev direkt sugen på att testa den. Rutten är en 300km loop med start och mål i Södertälje. Den går inledningsvis västerut, därefter sydöst mot Nyköping och Stendörrens naturreservat innan den viker norrut igen längs med Östersjön via Trosa, Tullgarns slott och Skanssundet.

Jag packade min Salsa Cutthroat där det som är nytt sedan Cabin Fever framförallt är, en kedja från KMC som egentligen är till för elcyklar. Den här köpte jag i Berlin efter att ha snackat med experterna från KMC om vilken kedja de tyckte att jag skulle köra på under 300 mil i Marocko. Utöver kedjan så har jag petat i Tire Noodles från Pepi i de nya däcken. Noodles är som skumgummikorvar som man kör med i kombination med tubelessvätska. Tanken är att man skall kunna köra med lägre tryck utan att riskera att däcket viker sig och luften burpar ut samt att man minskar risken för att skada fälgen om man får ett hårt genomslag. Det är det sistnämnda jag är ute efter då jag verkligen inte vill skada kolfiberfälgen mitt i natten i Atlasbergen. Däcken blev Terravail Sparwoods som jag är otroligt nöjd med efter att kört med dem på Cabin Fever. Jag bytte bakdäcket medan framdäcket fick duga till många mil till. Mina vänner på Öster Cykel har även bytt vevlager, framklinga och växelwire.

Utrustningsmässigt har jag nya kläder från 7Mesh som jag skrivit om tidigare. Kläderna känner jag att jag testat ganska ordentligt nu och jag är otroligt nöjd. Jag har dessutom investerat i sovsäck och dunjacka från Rapha i samband med att de hade rea. Sovsäcken är bara en halv sovsäck (nederdel) och tanken är att man skall kombinera den med en dunjacka. Sadelväskan från Rockgeist jag körde med under French Divide var för liten så jag köpte en 14 liters Revelate Design Terrapin för att få plats med allt jag behöver. Utöver detta så är det mest små förändringar och förbättringar.

Jag hade knappt två dagar på mig för rutten (ca 30 timmar totalt) och hoppades på att det inte skulle vara alltför mycket stök och push bike. Jag var framme i Södertälje runt 13 i måndags, lastade av, slog igång GPS-en och rullade iväg. Ganska omedelbart tog spåret mig in på Sörmlandsleden, väldigt vackert med stenhällar, småsjöar, stenar, fällda träd och det gick så klart långsamt, långsamt. Sörmlandsleden varierades med små grusvägar och skogsbilvägar via gamla gruvor, vindskydd och avskilda badplatser.

Här skulle man haft mer tid på sig än 30 timmar, dels för att hinna med allt men framförallt för att hinna stanna, koka kaffe, ta ett bad och njuta av den vackra naturen. Jag gnetade på och när mörkret började komma strax efter 20.00 hade jag bara kommit drygt 8 mil. Dels kände jag att min tidsplan höll på att spricka, jag skulle ju jobba på onsdagen och hade en tid att passa, dels kände jag att jag ville känna på cykeln på lite mer väg och lite mindre stig. Jag tog sikte på Stendörren och kapade bort en del av rutten. Istället för 11 mil längs rutten blev det 8 mil på småvägar i mörkret. Jag knäppte igång 2 baklysen utöver det från K-lite som drivs från dynamon och alltid blinkar samt krängde på mig reflexvästen och trampade vidare i mörkret. K-Lite Bikepacker Ultra lyser upp mörkret så nattcykling blir otroligt kul. Det är nog inte många bilister som tror att det är en cykel de möter. Jag kom fram till Stendörren nån gång efter 23, borstade tänderna och tog natt. Natten var ganska kall men jag höll mig tillräckligt varm i sovprylarna och jag tror definitivt att de kommer vara tillräckligt varma i Marocko. Tisdagen var magnifik och jag återupptog Michaels rutt från Stendörren och körde norrut.

Nu var det lite mindre stökig stig, även om jag bitvis fick putta cykel även denna dag. Jag gjorde en liten avstickare in till Trosa för att köpa en macka och en kaffe, tittade på slottet i Tullgarn, åkte färja över Skanssundet innan de avslutande kilometrarna tillbaka till bilen utanför Södertälje. Det blev totalt 27 mil och tog totalt ungefär 26 timmar.

Jag fick de svar jag hoppades på och har nu bara några smågrejer att fixa med cykel och prylar innan det ska packas ner i kartong. Rutten var väldigt fin och jag blev sugen på att köra hela sträckan men med lite mer tid till förfogande. Jag tänker mig kanske 4 dagar, aeropress, vindskydd och troligtvis en lite mer terrängkapabel cykel än min stela Cutthroat. Förhoppningsvis kan jag komma tillbaka och köra den redan nästa år och för er som är sugna på ett Sörmländskt äventyr kan jag verkligen rekommendera Swedish Safari 300.

Daniel Johansson
Randobloggen fokuserar på långdistanscykling och cykeläventyr. Min förhoppning är att jag lyckas inspirera fler till att upptäcka hur roligt det är att cykla långt och länge. Cykling är så mycket mer än blodsmakande intervaller eller att cykla medurs runt en sjö. Jag är en heltidsarbetande tvåbarnsfar som tidigare tävlade i multisport men nu fokuserar på riktigt långa cykeltävlingar och cykeläventyr. Jag har bl.a. kört TCR två gånger. Nu laddar jag för fullt för French Divide och ett projekt där jag tänker cykla höghjuling runt Vättern.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.